Uchwała nr XLIII/205/2006 Rady Powiatu Złotowskiego z dnia 28 czerwca 2006
w sprawie nadania Statutu Powiatowemu Zarządowi Dróg w Złotowie
Na podstawie art. 20 ust. 2 i art. 238 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) Rada Powiatu uchwala co następuje:
§ 1. Nadaje się Statut Powiatowemu Zarządowi Dróg w Złotowie stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi Powiatowego Zarządu Dróg w Złotowie.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
DO UCHWAŁY NR XLIII/205/2006 RADY POWIATU ZŁOTOWSKIEGO
z dnia 28 czerwca 2006 roku
w sprawie nadania Statutu Powiatowemu Zarządowi Dróg w Złotowie
Zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006 roku jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności w tym działalności podstawowej.
Zgodnie z art. 238 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy jednostkom budżetowym nie posiadającym statutów organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego nadają statuty w terminie 6 m-cy od dnia wejścia w życie ustawy.
Powiatowy Zarząd Dróg w Złotowie został utworzony na podstawie Uchwały Nr 1/1999 Zarządu Powiatu Złotowskiego z dnia 20 stycznia 1999 r. i działa jako jednostka budżetowa.
Wobec powyższego podjęcie niniejszej uchwały jest uzasadnione.
Załącznik do uchwały nr XLIII/205/2006 Rady Powiatu Złotowskiego z dnia 28 czerwca 2006r.
Statut Powiatowego Zarządu Dróg w Złotowie
§ 1. Powiatowy Zarząd Dróg w Złotowie działa w szczególności na podstawie:
1. uchwały Nr 1/1999 Zarządu Powiatu w Złotowie z dnia 20 stycznia 1999 r. w sprawie powołania Powiatowego Zarządu Dróg w Złotowie.
2. ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych – (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. nr 204, poz. 2086 ze zm.)
3. rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 14 grudnia 1998 r. w sprawie dostosowania organizacji dyrekcji okręgowych dróg publicznych oraz będących ich częściami zarządów drogowych i drogowej służby liniowej do organizacji administracji publicznej określonej przepisami o reformie administracji publicznej. ( Dz. U. 156, poz. 1027)
§ 2. 1. Powiatowy Zarząd Dróg w Złotowie jest jednostką budżetową powołaną przez Powiat Złotowski.
2. Siedzibą Powiatowego Zarządu Dróg jest miasto Złotów.
3. Powiatowy Zarząd Dróg obejmuje swoim działaniem obszar Powiatu Złotowskiego.
4. Powiatowy Zarząd Dróg finansowany jest z budżetu Powiatu.
§ 3. 1. Powiatowy Zarząd Dróg realizuje zadania Powiatu w zakresie budowy i utrzymania dróg powiatowych oraz utrzymania bezpieczeństwa ruchu na tych drogach na obszarze Powiatu Złotowskiego.
1. Do zadań Powiatowego Zarządu Dróg należy w szczególności:
- opracowywanie projektów planów rozwoju powiatowej sieci drogowej,
- opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg powiatowych oraz drogowych obiektów inżynierskich,
- pełnienie funkcji inwestora,
- utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
- realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
- przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,
- koordynacja robót w pasie drogowym,
- wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,
- prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, przepustów i promów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom,
- sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,
- przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- wykonywanie robót inwestycyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających,
- przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
- przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg,
- wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy następuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
- dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,
- utrzymanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew i krzewów.
2. Powiatowy Zarząd Dróg zarządza w imieniu Zarządu Powiatu powierzonym mu majątkiem tj. nieruchomościami i mieniem ruchomym położonym w:
- Złotowie, ul. Za Dworcem 3a – siedziba Powiatowego Zarządu Dróg oraz Obwodu Drogowego w Złotowie,
- Okonku, ul. Kolejowa 15 – siedziba Obwodu Drogowego w Okonku.
§ 4
W ramach realizacji powierzonych zadań Powiatowy Zarząd Dróg w Złotowie współpracuje z organami administracji rządowej i samorządowej, a w szczególności z Wydziałem Komunikacji i Dróg Starostwa Powiatowego, Komendą Powiatową Policji i Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostkami samorządów gminnych z terenu Powiatu Złotowskiego.
§ 5
1. Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg powołuje i odwołuje Zarząd Powiatu.
2. Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg wydaje z upoważnienia Zarządu Powiatu decyzje administracyjne w jego imieniu, w zakresie określonym w ustawie o drogach publicznych.
3. Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg prowadzi sprawy oraz wydaje decyzje administracyjne w tym zezwolenia w granicach udzielonych upoważnień.
4. Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg z upoważnienia Zarządu Powiatu składa oświadczenie woli w sprawach majątkowych związanych z prowadzeniem bieżącej działalności jednostki.
5. Organizację i zasady funkcjonowania Powiatowego Zarządu Dróg w Złotowie określa Regulamin Organizacyjny uchwalony przez Zarząd Powiatu.
§ 6
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Złotowie składa Radzie Powiatu coroczne sprawozdanie z działalności oraz przedstawia wykaz potrzeb w zakresie budowy, przebudowy, remontów, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich na drogach powiatowych
§ 7
1. Powiatowy Zarząd Dróg w Złotowie na podstawie ustawy o finansach publicznych prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu uchwalonego przez Radę Powiatu Złotowskiego. 2. Powiatowy Zarząd Dróg prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie o finansach publicznych.
3. Podstawą gospodarki finansowej Powiatowego Zarządu Dróg jest plan finansowy obejmujący planowane dochody i wydatki.
4. Dochody Powiatowego Zarządu Dróg pochodzące z decyzji administracyjnych i zezwoleń, odsetek bankowych, sprzedaży i usług, dzierżawy odprowadzane są na rachunek dochodów Powiatu.
5. Dochody własne uzyskane zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o finansach publicznych gromadzi się na odrębnym rachunku bankowym, na podstawie decyzji dyrektora o utworzeniu rachunku bankowego.
6. Powiatowy Zarząd Dróg w Złotowie może gromadzić na rachunku dochodów własnych dochody określone w uchwale przez Radę Powiatu Złotowskiego.
7. Odpowiedzialność za gospodarkę finansową ponosi Dyrektor i w zakresie
mu powierzonym kierownik działu administracyjno - finansowo-pracowniczego, który pełni funkcje głównego księgowego.
§ 8
Zmiana treści Statutu następuje w trybie właściwym dla jego uchwalenia.